עצירות נחשבת כמצב בו יש קושי בפינוי הפסולת הצואתית מן המעיים.

עצירות מתבטאת ב:

  • תדירות נמוכה- פחות משלוש פעמים בשבוע
  • תחושה של חוסר התרוקנות מלאה
  • מאמץ ביציאה
  • צואה קשה/יבשה

פעולת ריקון המעיים אמורה להיות קלה, פשוטה ובתדירות תקינה, פעולה חשובה שמטרתה היא סילוק הפסולת מגופנו.

מצבי עצירות יכולים לגרום לתופעות שונות:

כאבי ראש, גזים, כאב ואי נוחות, נפיחות בטנית, טחורים ובאופן בלתי נמנע גם תסכול ועצבים מהמצב אשר ללא ספק יוצר הפרעה באורח החיים ובאיכותם.

על פי הרפואה הסינית מצב זה יכול להיגרם ממגוון סיבות :

יובש במעיים- אם בשל חוסר בנוזלים:

אי שתיה מספקת, או אף שתיה מרובה של משקאות משתנים , כמו קפאין- אשר מצוי בקפה, תה רגיל, קולה.

ישנם למשל, אנשים רבים אשר רוב השתיה שהם צורכים היא קפה- הבעיה היא שקפה אינו מזין את גופנו בנוזלים אשר אנו צריכים ואף ההפך, כיוון שקפה משתן, הוא בעצם מייבש.

לכן, מומלץ להגביל את כמות הקפה (למשל) היומית (מומלץ עד 2 כוסות) ולהוסיף צריכת נוזלים טובים כמו מים ו/ או חליטות צמחים (רק לא להרבות בצמחים משתנים, כמו מרווה ועלי שן הארי-דנדליון).

תזונה "יבשה"

צריכה מרובה של לחם (ובצקים) ובכלל אוכל יבש, בייחוד ללא צריכה מספקת של ירקות ופירות אשר מכילים סיבים תזונתיים וגם נוזלים, עלולה ליצור עצירות.

יש לשים לב– גם אם בתפריט התזונה שלך ההקפדה היא על דגנים מלאים (אורז מלא, חיטה מלאה, שיבולת שועל וכיו"ב). אך ללא כמות מספקת של נוזלים, עלולה להיגרם עצירות.

טיפול טבעי בעצירות מדוע?

המשמעות של דגנים מלאים היא בעצם שימוש בכל חלקיו של הזרע- הקליפה והנבט אשר בהם בעצם מצויים המינרלים, הויטמינים והסיבים התזונתיים.

אחת הסיבות שממליצים על צריכת סיבים תזונתיים, היא בשל הפעולה שלהם שמתרחשת במעיים, כאשר צורכים סיבים תזונתיים, הנוזלים שאנו מכניסים, נספגים בסיבים התזונתיים ומגדילים את נפחם, מה שיוצר תחושת שובע, ספיגה של פסולת נוספת ב"ספוג" שנוצר מהם וגירוי דפנות המעיים אשר מפעילות את התנועתיות וכך מזרזות את פעילות סילוק הצואה.

אך כיוון שסיבים תזונתיים לא נספגים בגוף אלא מטרתם הינה רק להוות "כלי תחבורה סופג", כאשר צורכים אותם בלי מספיק נוזלים, הם ייצרו רק "פקק" במערכת העיכול ויחמירו את העצירות.

יובש במעיים יכול גם להיגרם מנטייה כללית ליובש בגוף (חסר yin או חסר דם)

או מחום עודף במערכת העיכול אשר מכלה את הנוזלים וגורם לייבוש הצואה (ולתסמינים נוספים).

 

לשיחת ייעוץ חינם 050-3099969

חסר צ'י (אנרגיה, תנועה)

פעולת סילוק הצואה מהגוף תלוי גם כמובן מ"חוזק" תנועתיות המעיים (פריסטלטיקה, בשמה הרפואי- לטיני). זוהי תנועה גלית של השרירים במערכת העיכול. כאשר אין מספיק אנרגיה בגוף, גם האנרגיה לדחוף ולהניע את הצואה החוצה יורדת. לחוזק הפריסטלטיקה בגוף יש קשר לגורמים רבים:

  • אם לחוסר תנועה כללי בגוף מחוסר בפעילות גופנית, או משכיבה ממושכת בשל מחלה/בעיה רפואית)
  • נטיה מולדת לתנועה חלשה של המעיים
  • צריכת תרופות ומשככי כאבים הפוגעות בפעולה זו
  • נטילת משלשלים לתקופה ארוכה אשר פוגמת ביכולתם ה"עצמאית" של המעיים לנוע, בעיה הנקראת מעיים עצלים.

 נפש וגוף

תסמונת המעי הרגיז/ש, מתחים, הרגלים.. פינוי הפסולת מהגוף יכול להיות קשור אצל רבים גם למצב רגשי, אפשר להבחין בזה כבר אצל ילדים אשר מתקשים להתפנות במעבר מגמילה מחיתולים לסיר, בשל מצבים רגשיים. אצל רבים סטרס יכול להוות טריגר לעצירות ואצל חלק, שינוי הרגלי היום יום. כמו כן בשל היותו מצב אינטימי וההסתכלות בעולם בכלל ובמערב בפרט, כאל פעולה "לא טבעית" ו"מביכה" יוצרת לעיתים מחסום נפשי שמובילה לעצירות.

 הריון

ממש לא בעיה וממש לא סיני, אבל לחלוטין סיטואציה בה סובלות לא מעט נשים מעצירות, אם בשל לחץ על מערכת העיכול אשר מאט את תנועתיות המעיים, צריכת ברזל ועוד.

 ♦ כמובן שבעיקר מי שנוטה לסבול מעצירות (ובכלל מי שעבר את גיל 50), מומלץ ביותר לעשות בדיקת קולונוסקופיה לשלילת ממצאים לא רצויים.

איך אפשר לטפל במצב העצירות בצורה טבעית ופשוטה? קראו במאמר עצות לטיפול בעצירות