עייפות יכולה להיות כל כך מתסכלת, אלף תוכניות היו לך להיום והעייפות הזו פשוט משתלטת על הגוף, מערפלת, מאטה את הקצב ומשבשת את הכול. עייפות קשה עלולה לפגוע בתפקוד בעבודה, לפגוע במצב הרוח, ביחסים עם הסביבה, בריכוז, ליצור שינויים במשקל ובמערכת העיכול בכלל והכי חמור אפילו לסכן חיים (להירדם תוך כדי נהיגה למשל)

הסיבות לעייפות יכולות להיות רבות, אך אציין פה את העיקריות שאני נתקלת בהן אצל מטופליי בקליניקה:

1. הרגלי ונדודי שינה

קושי בהרדמות, שינה לא רציפה, שינה קלה, שעות שינה מועטות, שינה מופרעת, שינה לא בשעות הלילה, הרגלי שינה קלוקלים (רעש, אור, חוסר חמצן, אכילה לפני שינה)

2. תזונה

הדרך הטובה ביותר לדעתי בכדי להבהיר את חשיבות התזונה שלנו בהשפעתה על אנרגיית גופנו, היא לדמות את חשיבות התזונה לגוף כמו חשיבות הדלק לרכב.

אם לא יהיה דלק ברכב או דלק לא איכותי- הרכב לא ינוע ויפעל.

כאשר אדם אוכל בעיקר מזון חסר ערכים תזונתיים (חטיפים, עוגיות/ג'אנק פוד) ו/או כמות לא מספקת של מזון, לא יהיה לגוף את החומר להפיק אנרגיה.

לשם הפקת אנרגיה הגוף זקוק לחומרים מזינים שונים ומגוונים, תזונה דלה ומועטה תגרום לחולשה, עייפות ויצירה מועטה של אנרגיה (ואף לא איכותית)

3התשה

קצב חיינו אכן נהיה מהיר יותר כמו גם הדרישות, שעות רבות בעבודה, משפחה, ילדים- לא קל, אך מעבר לכך לעיתים יש נטיה להגזים ולשכוח את מגבלות הגוף ולמצות אותן עד תום, ללא התחשבות בסיסית ביכולות הגוף וללא השבת כוחות לגוף, עד שמגיעים לאפיסת כוחות.

4. ישיבה ממושכת וחוסר תנועה

רוב האנשים בימינו, מבלים שעות ארוכות ורבות בישיבה, בעבודה מול המחשב, בבית מול הטלוויזיה וכדומה. חוסר התנועה של הגוף מאט ופוגע בזרימת האנרגיה בגוף וגורם לעייפות.

5. עייפות- סיבות ועצות להיפטר ממנה – מתח

מתח מתמיד ללא שחרור שלו, מתיש את הגוף.

לעיתים כאשר יש עומס מתון בעבודה למשל, זה עשוי דווקא להשאיר אותנו ערים ובקצב, אך כאשר נמצאים כל הזמן בלחץ, זה עלול לגרום לתופעות רבות כמו קושי להירדם בלילה, הפרעות עיכול, התשה, כאבים שונים בגוף ובכך ליצור עייפות.

6. חולשת ריאות

כאשר הריאות חלשות והנשימה שטחית, אספקת החמצן יורדת מה שעלול לגרום לעייפות.

7. שתיית מים לא מספקת

מעבר לכל התפקידים שעליהם המים אחראים, מחסור במים גורם לתחושת עייפות.

 8. נוקשות ותפיסות של שרירי הכתפיים והצוואר

תפיסות זו גורמת לחסימה בתנועה החלקה של דם ואנרגיה לראש וגורמת לחסר של חמצן ואנרגיה בחלק העליון.

 אז איך נפטרים מהעייפות המציקה הזו??

איך אני יכולה לעזור לכם בזה?

טיפולי דיקור סיני

כתמיד, הטיפולים ברפואה הסינית מותאמים לכל מטופל באופן ספציפי על פי התלונה והאבחון שיתבצע בטיפול. בעזרת טיפולי הדיקור ניתן לטפל בבעיות השינה אם יש כאלו, לחזק את הגוף ואת האנרגיה בהתאם למצב, לחזק דם, להחליק את זרימת הצ'י בגוף ולהרגיע את המתח.

טיפולי טווינא

טיפולי הטווינא (תרפיית המגע הסינית) יכולים לעזור בהפגת מתחים מהגוף, מה שיועיל לשינה יותר טובה, לשחרור כאבים וחסימות, להנעת והחלקת זרימת הצ'י בגוף ועוד.

המלצות תזונה

לאחר שנבחן ונאבחן את הרגלי התזונה שלך, ניתן יהיה למצוא איך ניתן לשפר את התזונה שתיתן לגופך את החומרים להם הוא זקוק ליצירת האנרגיה המקסימלית.

 ומה עוד ניתן וכדאי לעשות?

שפרו את הרגלי השינה

  • הקפידו לישון בשעות הלילה המוקדמות (23:00-24:00), למועד בו אנו הולכים לישון, ישנה חשיבות רבה, אפילו יותר ממספר שעות השינה.
  • מצאו מהו מספר שעות השינה שמטיבות עמכם, יש אנשים שזקוקים ל 8 שעות ויש כאלו שזה יהיה להם יותר מידי ויגרום להם לעייפות, לעומת 6 שעות שיספיקו להם לחלוטין.
  • דאגו לעצמכם לתנאי שינה מתאימים לכם, שקט (אם צריך שימו אטמים), חמצן, חושך וכיו"ב.
  • אם אתם חשים מתח ושהראש לא מפסיק לעבוד לפני השינה מה שמקשה על ההירדמות, עשו מדיטציה לפני השינה, נשימות, מוזיקה שאתם אוהבים או כל מה שיכול קצת לשחרר לכם את טרדות היום ולעזור לכם להיכנס למיטה עם ראש נקי. 

תזונה

  • בהמשך להרגלי השינה, השתדלו שלא לאכול אוכל כבד וקשה לעיכול לפני השינה (בשר, קטניות וכיו"ב), בלילה מערכת העיכול עובדת בצורה חלשה יותר וזה עלול להעמיס עליה ולהפריע לשינה.
  • לשמירה על מצב אנרגיה טוב ומאוזן במשך היום, מומלץ להקפיד על כמה ארוחות ביום ועל תזונה מזינה ומגוונת,כמו: ירקות, דגנים, פירות אגוזים וקטניות.
  • להימנע מלהרבות בנשנושים מתוקים, אני יודעת אתם מחפשים איך להישאר ערים בעומס בעבודה ומנסים לא לקום יותר מידי מהמחשב, אז אתם אוכלים בינתיים עוגיות, עוגות וכדומה, אבל בעצם הסוכר הזה עולה מהר- מעורר, אך אז נופל שוב וגורם לכם להמשיך עם המתוק כדי "לשמור" על הערנות. וכך בעצם גם התזונה שלכם מתבססת על מתוקים ולא מזינים, הם סותמים את הרעב למזון בריא יותר ובנוסף העייפות נמשכת ופוגעת גם לטווח הרחוק.
  • בא לכם משהו מתוק? תאכל תפוח/ תמר/ קצת שקדים/אגוזים/ חמוציות/ תותים וכדומה. כל הנ"ל עדיפים על עוגיות..

עייפים? שתו מים

כפי שציינתי קודם, למים בגופנו ישנה משמעות גבוה בהמון תהליכים שעוברים בגופנו, כמו גם ביצירת אנרגיה.

פעילות גופנית

שחררו קצת את הישבן מהכיסא ומצאו לכם את הפעילות האירובית שתאזן את שעות הישיבה הרבות ובנוסף גם תעזור בשחרור המתחים ותביא לשינה טובה ויעילה יותר.

מודעות לגוף

אל תחכו שהגוף "יודיע" לכם שהוא מותש, גמור וצריך הפסקה, דאגו לו כבר לפני, לאיזון נכון של מנוחה, פעילות, טיפולים, עבודה, בילויים וכו'.

 אנרגיה טובה בגוף משפרת לחלוטין את איכות החיים, את המצב רוח, היכולות הפיזיות והמנטליות, היחסים עם הסביבה, עור הפנים, את מה שאנחנו מקרינים החוצה ועוד