"חם לי!! לח לי!! דבייייק.. וזו רק ההתחלה!! איך יכול להיות חם יותר? זה לא הגיוני, מעולם לא היה לי חם ומזיע כמו השנה.."

כל שנה אותו סיפור, הפחד מחודש אוגוסט הרשע, העצבנות והלאות שמגיעות איתו,

 אבל זהו הקיץ-  והקיץ הישראלי בפרט.

ובכל זאת יש לך את התחושה ש"לא כולם מסביבי סובלים מהחום הלוהט הזה ומהלחות, ואיך זה שהם לא נוטפים כך מזיעה?? "

"אצלי פשוט זה ממש חמור!!"

האמת, יכול להיות שזה נכון.

אז לדקר את הקיץ הישראלי שיהיה פחות חם, לח ודביק אני לא יכולה,

על יכולת על ההתמודדות שלך עם החום וההזעה, אני יכולה להקל.

האקלים הפנימי ברפואה הסינית

ברפואה הסינית מתייחסים אל 6 סוגי אקלים: קור, חום (אש), חום קיץ (לחות חמה), לחות , יובש, רוח.

כל סוג אקלים משויך למערכת מסוימת בגוף, כאשר מערכת זו לא מאוזנת, גם התפקוד של ויסות האקלים המשויך לה נפגע. פגיעה במערכת אשר אחראית למשל על ויסות הלחות בגוף, יכולה לגרום לעודף הזעה. פגיעה במערכת האחראית על ויסות הרוח- עלולה ליצור רגישות יתר לרוח ולתופעות שונות מכך. לכן, לכל אחד מאיתנו ישנו אקלים שמטיב עימנו (יובש, חום, קור למשל) ואקלים שמקשה ומעיב. המצב האופטימלי בגוף הינו שיהיה ויסות נכון של שלל האקלימים בגופנו אשר ישתנו בהתאם לאקלים בחוץ ויקלו על הסתגלותנו לשינויים ביקום.

הבעיה עולה כאשר הוויסות לא מתפקד ואקלים מסוים נמצא בעודף או בחוסר בגוף. לחות למשל היא משהו שגופנו זקוק לו, אך המידה היא זו שיוצרת את ההבדל.

דוגמא ללחות פיזיולוגית: הזעה- פעולה תקינה וחיונית המשמשת לצורך קירור וויסות הטמפרטורה בגופנו.

לחות עודפת בגוף, היא מעין נוזלים אשר לא ווסתו כראוי- הם תקועים בגוף והופכים להיות נוזלים "עודפים ועכורים", אשר איבדו את תפקידם התקין  ויוצרים הפרעות בגוף. לחות עודפת יכולה להתבטא בכל מיני צורות: הזעת יתר, לאות (בעיקר כאשר יש גם לחות בחוץ), עייפות, נזלת כרונית, שומן- עודף משקל, פטריות, אקזמה, ציסטות, אקנה מוגלתי, שלשולים, ליחה.

אך לשמחתנו, כתמיד, לא צריך לסבול! אפשר לטפל בזה.

בעזרת דיקור סיני וכמה שינויים בתזונה, ניתן לחזק את המערכת הפגועה ובכך להחזיר את התפקוד התקין של ויסות האקלים, ובהקשר לענייננו לווסת את החום והלחות בגוף להתמודדות קלה ונעימה יותר עם הקיץ.

עצות להקלה על החום וההזעה בקיץ הישראלי

  • התאמת התזונה עפ"י עונות השנה

סביר להניח שפחות מתחשק לך על חמין וקדרות עכשיו, ובצדק.

בקיץ יותר נכון לאכול כמות קטנה יותר, תזונה קלה ופשוטה, בישול קצר, מוקפץ, מאודה- אפשר גם לשלב, אוכל מבושל ואוכל חי, מיצי ירקות, מעט מיצי פירות. אבל!! לא ליפול לאכול רק תזונה מקררת – כמו סלטים חיים. בכל זאת גופנו ומערכת העיכול בפרט זקוקים לחום (אוכל מבושל) מסוים לתפקוד תקין ויצירת אנרגיה. אז- באיזון..

  • הפחתה במזונות ומשקאות אשר מחממים את הגוף

ג'ינג'ר, צ'ילי, פלפל שחור, קינמון, שום, חרדל, חומץ. אלכוהול, קפה, בשר אדום, בשר כבש (הכי מחמם), שרימפס, סרטנים.

  • הפחתה במזונות אשר יוצרים לחות (הזעה) בגוף – ואף לחות וחום

מזון מטוגן, מזון שומני, בוטנים, ביצים, בירה, מוצרי חלב: גבינות, גלידות, סוכר מעובד, מתוקים, שוקולד, מאפים- לחמים וכיו"ב.

♦ לגבי גלידות חלב ומשקאות קפואים (אייסים למיניהם) – נכון, זה קר- אבל זה לא באמת מקרר את הגוף, אלא אף מחמם ויוצר עוד לחות בגוף. המוצרים הללו לרוב מלאים בסוכר אשר יוצר לחות בגוף, החלב גם הוא יוצר לחות, הקפה (באייס למשל) מחמם, והקור שנכנס לגוף, לא באמת מקרר את הגוף ואפילו פוגע במערכת העיכול (בעת צריכה מרובה של מוצרים אלו- מערכת העיכול יוצאת מאיזון וחלק מתופעות הלוואי של זה זה יצירת לחות עודפת).

מה כן כדאי לצרוך כדי להקל על החום וההזעה?

מומלצים להוסיף-

שתייה: לימון , נענע, (אפשר להכין קנקן מים עם לימון ונענע), אשכולית, מנטה, תה כריזנטמה (חרציות), תה וורבנה, תה ירוק, לימונית, לואיזה (אפשר להכין מהנ"ל תה קר)

ירקות: מלפפון ירוק, סלרי, סלק, חסה, אספרגוס, צנון, ברוקולי,כרוב, קישואים, נבטים, שעועית מנג (מש), טופו, אצות

פירות: אגס, תפוח , אבטיח

בעיקר להתמרת לחות:

פחמימות: שיפון, אורז בסמטי, תירס, כוסמת, דוחן.

ירקות: חסה, לפת, קולורבי, סלרי,שומר, צנון, שעועית אדוקי,דלעת, כוסברה,פטרוזיליה, בזיליקום.

תבלינים: זרעי שמיר, קימל, אורגנו, תימין.

  • לא להתמכר למזגן

הגוף מתרגל ולומד לווסת עצמו למזג האוויר. השינויים הקיצוניים בין מזגן קפוא ליציאה לחום הלוהט והלח עלולים לשבש את תפקוד הוויסות (ובנוסף הקור הזה חודר לגוף ויכול להתבטא בתפיסויות שרירים למינהן ובשפעות קיץ)

  •  דיקור סיני לוויסות החום וההזעה

לא צריך לסבול. באמצעות הטיפול בדיקור ניתן לטפל בתופעות שונות ורבות של תחושת חום והזעת יתר אשר מחמירות בקיץ דרך איזון המערכת הספציפית הפגועה אשר יוצרת את התופעות הללו.

התופעות יכולות להיות רבות ומגוונות:

  • תחושת חום פנימי מוגברת, גלי חום (גם אם מחוסר איזון הורמונלי), חום באזור ספציפי, למשל יותר באזור החזה או הפנים.
  • הזעת יתר בכל הגוף, או באזורים ספציפיים, ראש, פנים, חזה, בית שחי, פלג גוף עליון באופן כללי, מפשעות, כפות ידיים או כפות הרגליים, הזעת לילה או הזעה ספונטנית.
  • הזעה עם ריח חריף מאוד.

בטיפולי הרפואה הסינית ניתן לאתר מהי המערכת שנפגעה ולא יוצרת את תפקודה כראוי, למשל- כאשר המערכת שאחראית על הונטילציה- אוורור של החום החוצה נפגעת, החום לכוד בגוף, בדיקור, ניתן לחזק את המערכת הנ"ל ולהחזיר את התנועה והאיזון למערכת להשבת תפקוד זה.

ייתכן ותהיה פגיעה במערכת האחראית על וויסות הלחות בגוף, אם דרך שיתון, או דרך נקבוביות הזיעה, פגיעה אשר יכולה גם ליצור אי הזעה בגוף אשר גם היא פוגעת ב"צינון" ואיוורור החום מהגוף. או עודף לחות בגוף בכלל או במערכת ספציפית אשר תגרום להזעת יתר, חיזוק המערכת הפגועה, תשיב את התפקוד הנכון לגוף.

  • בגדים נושמים

עוד משהו שיכול לעזור לסבול קצת פחות, בגדים מכותנה, בגדים מאווררים. הבדים הסינתטיים "סוגרים" על העור, מחממים , וחוסמים את נידוף הזיעה החוצה. לסיכום- שילוב של טיפולי הדיקור עם תוספות תזונתיות יכולות להעביר לך את הקיץ ביותר קלות והנאה גם מחוץ למזגן.

קיץ נעים ומהנה!